KIRJANIKUDKUNSTNIKUDTOIMETAJAD • TÕLKIJAD • KRIITIKUD • KEELED
PERIOODIKASARIANTOLOOGIADANTOLOOGIADAUTORIKOGUD
LAVASTAJADNÄITLEJAD • RIIGID



10.6.08

Predator (1987)


Kunagi, pea aasta tagasi veeretasin ma selle filmi DVD-d ühe Tallinna plaadipoe filmiriiuli ees käes ning mõtlesin, et kas ostan, või... ei ostnud, sest leidsin poest üsna palju asju, mille ostmine tundus kuidagi pakilisem. Ja mõned neist ostudest on tänaseni miskipärast vaatamata..?

Märtsi lõpul Ungaris puhates aga ei mõelnud: mõlemad filmid ühes karbis ja hinnaks vaid miski 120 krooni meie rahas. Loomulikult ostsin!

Sisu:
Filmi on ilmselt näinud igaüks ning seetõttu tundub sisu tutvustamine üsna absurdne tegevus.

On miski üksus, mida juhib keegi Hollandlane (mängib Arnold Schwarzenegger) ning see üksus peab kusagilt Ladina-Ameerika džunglist päästma geriljade käest miski vangilangenud USA poliitiku.

Üsna pea selgub, et poliitiku päästmine on vaid ilus jutt ja et tegelikult mindi hoopis miskit luureinfot hankima. Džunglist leitakse aga elusalt nülitud «rohelisi barette» ja džunglis on veel keegi... keegi peaaegu nähtamatu, kes muudab militaarse võsamadina hoopis ulmefilmiks.

Seosed:
Filmi käsikirja põhjal kirjutas keegi Paul Monette samanimelise romaani, mis ilmus müüki kümmekond päeva enne filmi esilinastust. Film on saanud järje ning on ilmunud ka koomikseid. Mõne aja möödudes pandi Predatorid vastamisi Alienidega: algul koomiksites, hiljem filmides.

Ilmselt on see pisut meelevaldne seos, aga mul on filmi «Predator» (1987) viimastel vaatamistel kogu aeg olnud tunne, et just see film oligi Lew R. Bergi Willardi-lugude esmane inspiratsiooni allikas. Iseäranis tundub mulle, et Bergi juttude Kotkasulg on otsekui filmi jäljeküti Billy noorem vend. Kahjuks jäigi see Bergi käest küsimata, siis kui see veel võimalik oli...

Hinnang:
Ma pole kunagi olnud selle filmi eriline fänn ja veel vähem ka tulihingeline vihkaja. Film on mulle alati meeldinud, kuid nüüd värskelt üle vaadanuna leian, et tegelikult on tegu ikka suht-koht kõva filmiga. Iseäranis tuleb kiita filmi universaalsust: kuigi ehe film eelmise sajandi 80ndatest, mõjub see XXI sajandil üsna ajatult.

Vendade Thomasite käsikiri on lihtne ja klaar lugu, mille lavastaja John McTiernan asjatundlikult on üles võetnud. Loomulikult võib sellest filmist kõikvõimalikke puudusi otsida, kuid milleks?

Lingid:
* IMDB: Predator
* Wikipedia: Predator (film)
* Predator – The Hunted
* The Hunter's Lair: Predator Costume and Drop Forum
* Filmidest ja Muusikast: Predator
* 13-Street FilmiBlog: Predator

3 comments:

Anonymous said...

Minu jaoks läbi aegade üks kõvemaid ulmefilme, koos järjega.

Lauri
fänn alates filmi esmakordsest nägemisest

Segasumma Saara said...

Ka minu jaoks üks selline film, mis läbi aastate meeles on püsinud :). Olgu, ma olen muidugi jänes ja minu jaoks oli suuresti tegu ka õdusfilmiga - aga leian igatahes minagi, et selles on omapärane idee ja kaasakiskuv teostus.

Teller said...

Ajatu kommentaariga vägagi nõus. Olles seda esmalt näinud millalgi ammu-ammu sai nüüd üle vaadates tõdeda, et aus ja hea 80ndate märul, kus paar igihaljast stseeni (kogu üksus 2 minutit dzhunglile täiega tina andmas) sees.