KIRJANIKUDKUNSTNIKUDTOIMETAJAD • TÕLKIJAD • KRIITIKUD • KEELED
PERIOODIKASARIANTOLOOGIADANTOLOOGIADAUTORIKOGUD
LAVASTAJADNÄITLEJAD • RIIGID



3.3.11

Ondřej Neff «Konec dobrý, všechno dobré!»

«Konec dobrý, všechno dobré!» on selline omapärane tekst, et kuigi seda üldiselt jutuks peetakse, on tegu siiski pigem draamatekstiga... mitte küll päris näidend, aga miski raadio- või teledialoog küll. Tekstis pole nimelt ühtegi kirjeldavat lõiku... vaid puhas dialoog ning sulgudes mõned tegevust markeerivad repliigid.

«Konec dobrý, všechno dobré!» ilmus esmakordselt tšehhide ulmeajakirja «Ikarie» 2000. aasta juuninumbris ning see naeratav mees ajakirja kaanel on muideks Ondřej Neff ise.


Sisu
Antud «jutu» tegevus toimub telestuudios, kus vestlevad saatejuht ja fotograaf Paul Smeley, kelle ajalooline fotoreportaaž «Tee» on tunnistatud omas kategoorias maailma parimaks. Saatejuht siis ääri-veeri uuribki, et kuidas Paul Smeley sellise vapustava idee peale tuli...

Fotograaf jutustab oma õpinguaastatest ja sellest, kuidas ta leidis raudtee, mis kuhugi ei viinud... sest ajaloost on teada, et sealt tulid rongid tühjalt tagasi... et lõppjaamaks oli Oświęcimi koonduslaager...

Paul räägib siis televaatajatele, et kuidas ta valis välja ajarännuks sobiva isiku... (ajaränd on võimalik nõnda, et teadvus siirdatakse n-ö peremeesisikusse...) et kuidas alguses oli tal plaan kasutada mõnda juuti, aga hiljem taipas ta, et laagri valveülem pääseb igale poole ligi...


Seejärel kirjeldab Paul Smeley televaatajatele, kuidas saabus järjekordne rong juutidega, kuidas tema siis n-ö valveülemana oma tööd tegi. Samaaegselt tegi ta ka salaja pilte, aga tundis, et see pole ikka see. Siis märkas ta juudinaist laps süles ning võttis naise käest lapse. Naine tänas teda pilguga, sest niimoodi oli ehk lapsel lootust gaasikambrist pääseda... naine enda saatuse teemal illusioone ei omanud.

Ja vaat nüüd tundis Paul, et see on see õige asi, et seda naist ta pildistama peabki, et tema teekonda surma. Aga ikka oleks justkui midagi puudu ning kui naine juba gaasikambris olles ukseaknast tagasi vaatab, et veel viimast korda oma last vaadata, siis viskab Paul lapse valvekoerte kätte puremiseks, ise veel nalja heites, et tatikas tahtis põgeneda. Ja vaat see foto juudinaise ahastavast pilgust ongi see, mis Paulile võidu tõi.

Võidutöö taustad on televaatajatele lahti seletatud ja tundub, et saade hakkab ühele poole saama, aga selgub, et ka saatejuhil on oma lugu rääkida. Et mis toimus siis, kui Paul lahkus peremeesisiku teadvusest, et kuidas valveülem siis poisikese koerte käest päästis ja doktor Mengele kätte viis... ja ka sellest, et saatejuht Carla on koerte ette heidetud juudi poisikese lapselaps...


Seosed
Kui kellegile on eelnevast jäänud mulje, et tegu on miski traagilise ja popikal teemal halamisega, siis see keegi eksib rängalt...

Tegu on tšehhi huumori paremates traditsioonides looga, ehk küünilisemaga, kui tavaliselt harjutud ollakse... ja huumor on samuti kõvasti tumedamates toonides...


Hinnang
Saatejuht sai oma saate eest aga Pulitzeri ning eks ütleb ju loo pealkirigi «Lõpp hea, kõik hea!» Iseküsimus, et kas fotograaf Paul või saatejuht Carla kuigivõrd erinesid oma meetodite ja moraali poolest.

Ja hakkadki mõtlema kõikidele neile veristele ja vägivaldsetele pressifotodele ning paljastavatele reportaažidele... ja vaatad ilmselt pärast seda neid hoopis teise pilguga. Rääkimata sellest, et kui mingi sündmus oli vanaisa jaoks isiklik tragöödia, siis lapselapsele on see lihtsalt üks lugu... ehk karm, aga siiski vaid lugu...


Viited

No comments: