KIRJANIKUDKUNSTNIKUDTOIMETAJAD • TÕLKIJAD • KRIITIKUD • KEELED
PERIOODIKASARIANTOLOOGIADANTOLOOGIADAUTORIKOGUD
LAVASTAJADNÄITLEJAD • RIIGID



27.12.09

A Day Without a Mexican (2004)

Vahepeal oli meil kodus elektrikatkestus ning seetõttu tuli ka digiboksi taaskäivitada. Kui digiboks taas tööle oli saadud, siis klõpsisin ma ka filmikanalid läbi... noh, et mida näidatakse. Märkasin muu hulgas ka filmi «A Day Without a Mexican» (2004) ning kuna ma selle teist poolt olin kunagi näinud, siis oli selge, et just seda ma vaatangi.

Sisu
14. mail kaovad California osariigist kõik latiinojuurtega inimesed. Täpsemalt öeldes ei kao kõik kohe, aga mingil hommikul on hulk rahvast puudu ning päeva jooksul inimesed muudkui kaovad.

Selgub ka, et California osariik on muust maailmast ära lõigatud... et osariiki ümbritseb mingi roosa udu... et sellest udust läbi ei pääse... et selle udu tõttu pole California osariigil mitte mingit raadio-, telefoni-, wõrgu- ja mistahes ühendust muu maailmaga...

Filmis on mitmeid peategelasi, aga kõige tähtsam on siiski telenägu Lila Rodriguez, kes on ainus teadaolev allesjäänud latiino ning kelle abil püütakse siis juhtunus selgusele jõuda ja kriitilist olukorda kuidagi lahendada.

Seosed
Puuduvad.

Hinnang
Film on lahendatud libadokumentaalina ning on paras puder satiirist, ühiskonnakriitikast ja ulmest.

Ulmeosa on omakorda paras segapuder... et kui see kadumise (müstiline) seletus kõrvale jätta, siis on tegu vägagi žanripuhta teadusliku fantastikaga, kus maailmaga on tehtud väike muudatus ja siis kliinilise halastamatusega jälgitakse toimuvaid protsesse. Sotsiaalne ulme on mulle alati meeldinud ja meeldib ka see film. Selline tõsine ja tahe tükk, kuigi turustatakse seda vist hoopis komöödia pähe.

Hoopis hämmastavam oli see, et kui ma antud postituse jaoks wõrgust pilte otsisin, et siis selle filmi arvustusi lugedes oli tunda, et film astus üsna mitme konnasilma peale. Praktiliselt kõik arvustused olid negatiivsed, filmile tehtud etteheited olid jaburad ning paljud arvustused olid kirjutatud toonis, mis ilmselgelt viitas autorite umbkaitses olemisele.

Viited

6 comments:

Kalmsten said...

tisin alla kuna sotsiaalse ulme vastu pole endalgi midagi, ehkki tavaliselt kiputakse(filmides) selle sotsiaalsusega nii üle pingutama, et midagi peale suure sotsiaalsuse ei jäägi alles...

Ulmeguru said...

Ma loodan, et Sa pärast filmi vaatamist mu peale väga pahane pole..?

Oudekki said...

Ma heitsin ka siis arvustustele pilgu peale ja leidsin ühe umbkaitses arvustuse.

Üldiselt jäi mulle mulje, et etteheited on teostusele, mitte ideele: hinnang on kas see, et "filmil on süda õige koha peal, aga see on ka kõik" või siis kurjemalt "väga hea mõte, aga ära käkitud". Käkitud põhjusega, et näitlejad on sitad, probleemid esitatud ühekülgselt, analüüs puudub täielikult, karakterid puuduvad, pole selgitusi, miks autoga udust läbi ei saa. Viidatakse ka sellele, et lühifilmina oli parem, aga lihtsalt täispikka ei vea välja ning kohe paar autorit ütlevad, et kui tegelased oleks natukene enam pingutanud, siis Twilight Zone episoodi oleks küll saanud, aga filmi ikka ei ole.

Ma vist ikka ei vaata. Ma ka ei kannata heade ideede ära käkkimist ja tõsiste probleemidele "kaikaga pähe" lähenemist.

Ulmeguru said...

Ma ei tea... üldiselt hindan ma tervikut ning minuarust see film oli tervik...

Jah, probleem latiinode ja valgete kooseksisteerimisest ei saanud lahendust, aga kas pidanuks? (Minuarust polegi sellisel probleemil lahendust.)

Arvan ka, et libadokumentaali näitlejatöö on midagi muud, kui tüüpdraama oma... ei jäänud taseme poolest teistele headele libadokumentaalidele alla... pean silmas filme «District 9», «[Rec]», «Alien Raiders», «Cloverfield» jne. Mõnest pisut parem, mõnest pisut nõrgem, aga selline käkk see küll polnud nagu kirjutatakse.

Igatahes minul igav ei hakamud ja minu jaoks see film küll ei veninud... pigem olin üsna üllatunud, et juba lõpp.

Aga eks maitseid olegi igasuguseid...

Oudekki said...

Sinu kiitus on see asi, mis mind praegu paneb mõtisklema, et äkki peaks. Aga täpsustamiseks nii palju, et ega kriitikud lahendust ei nutnudki taga, pigem viitasid sellelele, et "neid probeeme teab ju ometi igaüks, see film solvab meie intelligentsi". Kas sul ei olnud seda tunnet, et ühes tüüpilises, ütleme, Guardiani või NYTimesi arvamusartiklis on rohkem teavet latiino/valge küsimuse kohta, kui selles filmis? Lihtsalt, et tausta saada...

Ulmeguru said...

Paned mulle nüüd sellise vastutuskoorma... :)

Kindlasti on arvamusartiklis ja vastavas kirjanduses teavet rohkem kui selles filmis.

Aga ma ei arva ka, et teabe hulk oleks miski kunstiteose hindamise kriteerium. Võibolla eksitab see libadokumentaali vorm, et asjale nii tõsimeelselt lähenetakse? Tõsi, ka mind pisut hämmastas filmi nimetamine komöödiaks... samas, naersin ka ise korduvalt ja mürinal...

Kurat, ma tõesti ei tea! Otsusta ise ... ja mind ära pärast süüdista ... või oota MNC arvustus ära.